Odbiór lokalu

Z niecierpliwością oczekujemy na telefon od developera kiedy możemy przybyć na odbiór kluczy do mieszkania. Niekiedy nie zdajemy sobie sprawy z tego jak ważmy jest to moment w całym procesie zakupu mieszkania. Ważne jest by dokładnie  sprawdzić stan mieszkania, czy zgadza się on z tym co zawarte w umowie.

Pojawia się więc pytanie jak to zrobić  z kim odbierać klucze do swojego lokum czy wziąć jakiegoś budowlańca. Zdecydowanie rekomenduję by nie robić tego samodzielnie warto zabrać fachowca który sprawdzi stan naszego lokalu. Jeśli nie mamy zaprzyjaźnionego inspektora nadzoru lub osoby technicznej, warto byśmy skorzystali z pomocy takiego eksperta. Koszt takiej usługi to  zwykle około 200-300zł i nie warto na tym oszczędzać.

Odbiór mieszkania to nie tylko dopełnienie formalności po to by otrzymać klucze do wymarzonego mieszkania ale też moment pozwalający nam uniknąć późniejszego rozczarowania w postaci niekończących się usterek.

Na takim odbiorze dokonywany jest obmiar mieszkania a więc możemy sprawdzić czy powierzchnia mieszkania za którą mamy zapłacić zgadza się ze stanem faktycznym.
Jeśli powierzchnia się nie zgadza, zgodnie  z ustawą mamy prawo do odstąpienia od umowy w wyznaczonym terminie.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę:

  • Ściany – w zależności od standardu na jaki umawialiśmy się z developerem, ściany powinny być wytynkowane, pomalowane bądź wykonana gładź. Nie mniej jednak nie powinno być widocznych żadnych pęknięć, plam, pęcherzyków powierzchnia ściany powinna być zupełnie gładka.
    Występowanie pęknięć z głuchym odgłosem może świadczyć o tym, że tynk się odspoił i za chwilę będzie nam podpadał,  plamy mogą świadczyć o pewnym zawilgoceniu lub jakichś przeciekach a występujące pęcherzyki świadczą o nieprawidłowym wietrzeniu pomieszczenia.
  • Kąty – nie powinniśmy zapomnieć o sprawdzeniu kątów w każdym pomieszczeniu zwłaszcza w pomieszczeniach sanitarnych i kuchni, jest to niezwykle ważne przy kładzeniu płytek, montowaniu kabiny jak również montowaniu listew przy podłodze brak zachowanych kątów powoduje, że nie będą one ułożone równo.
  • Tynki – sprawdzamy czy został położony prawidłowy tynk, w pokojach na ogół kładzie się tynk gipsowy w łazienkach cementowo-wapienny, choć niejednokrotnie developerzy stosują ten sam rodzaj tynku we wszystkich pomieszczeniach. Ważne jest zatem by sprawdzić zgodność tynku ze specyfikacją.
  • Wentylacja- można przeprowadzić test zapalonej zapalniczki jeśli przyłożony płomień do kratki wentylacyjnej pochyla się w kierunku kratki, oznacza to iż jest ona wykonana prawidłowo. Niedrożna zwiększa ryzyko wilgoci i zagrzybienia ponadto w mieszkaniu mogą utrzymywać się nieprawidłowe zapachy.
  • Drzwi – sprawdzamy czy są prawidłowo osadzone, czy łatwo jesteśmy w stanie je otwierać i czy szczelina pod drzwiami pozwala nam na położenie, płytek czy też terakoty. Jeśli mamy drzwi antywłamaniowe powinniśmy otrzymać od dewelopera odpowiedni atest dający zniżkę przy ubezpieczeniu mieszkania.
  • Media – powinniśmy sprawdzić czy wyprowadzenia są zgodne z projektem, czy znajdują się wszystkie odpływy i dopływy wody
  • Elektryka- powinniśmy sprawdzić czy rozprowadzenie gniazdek jest zgodne z projektem, czy zgadza się ich liczba, za pomocą specjalnego śrubokrętu zwanego próbnikiem możemy sprawdzić czy płynie prąd w gniazdkach
  • Okna- sprawdzamy czy są prawidłowo osadzone, czy rama okienna się nie rusza, czy nie ma zarysowań uszczerbków na szybach, czy okna są szczelne, czy parapety zewnętrze i wewnętrzne są równo osadzone.
  • Podłoga- powinna być idealnie gładka bez żadnych wybrzuszeń
  • Balkony- sprawdzamy czy jest zachowany odpowiedni spadek tak by przy opadach woda nie dostawała nam się do mieszkania, jeśli są położne płytki sprawdzamy czy nie odpadają, sprawdzamy obróbkę blacharską na balkonie jak również balustrady czy są stabilnie zamontowane
  • Komórka, schowek miejsce postojowe- powinniśmy sprawdzić dokładny wymiar czy jest zgodny z tym co zapłaciliśmy, czy nie ma żadnych plam przecieków.

 Jeśli wszystkie elementy się zgadzają spisywany jest protokół zdawczo- odbiorczy i otrzymujemy klucze, powinniśmy spisać liczniki bowiem od teraz czasu zaczniemy już płacić za użytkowanie mieszkania i mediów.

Może też okazać się, że niestety będą w mieszkaniu usterki wówczas w protokole wpisywane są wszystkie uwagi i zgodnie z ustawą developerską deweloper ma 14 dni na to by odpowiedzieć czy usterki będą uznane czy też nie. Po uznaniu usterek developer w ciągu 30 dni musi je naprawić chyba, że pomimo należytej staranności, nie uda się usunąć powyższej wady w wyznaczonym terminie, może wskazać inny termin wraz z uzasadnieniem.

Po usunięciu usterek dokonywany jest kolejny odbiór lokalu i wówczas po stwierdzeniu, iż jest wszystko w porządku otrzymujemy klucze.

Należy pamiętać, że po odbiorze lokalu jeśli wystąpią jakieś usterki w trakcie użytkowania mamy 5 lat na ich zgłaszanie regulują to przepisy Kodeksu Cywilnego.

Mam klucze do mieszkania >>>