Zniesienie limitu wielkości mieszkań

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce znieść istniejące limity do do wielkości budowanych mieszkań. Dotyczy to bowiem regulacji w kwestii wielkości łazienek, kuchni czy też pokoi w mieszkaniach. To developerzy mieliby samodzielnie określać wielkość sprzedawanych mieszkań.

Dotychczas rozporządzenie przewidywało  np w przypadku kawalerki ograniczenia takie, że pokój dzienny nie może być mniejszy niż 16m2 a kubatura łazienki z doprowadzoną centralnie ciepłą wodą musi mieć powierzchnię co najmniej 6,5 metra sześciennego.

Zniesienie istniejących limitów da bowiem developerom możliwość tworzenia projektów które będą bardziej odpowiadały potrzebą klientów.

Nowe przepisy pozwolą również na budowę niewielkich powierzchni tzw. sypialni (mikro mieszkań)nie większych niż 18m2 jak również kawalerek z aneksem kuchennym otwartym na pokój do tej pory bowiem takie budownictwo było niemożliwe.

Mieszkanie z wadami

Pytanie
Czy odebrać mieszkanie z wadami. Zależy mi by ekipa jak najszybciej weszła do mieszkania. Przy powtórnym odbiorze mieszkania okazało się, że developer nie naprawił wszystkiego. Co zrobić?

                                                                                                                                Krystian Z.

Odpowiedź
Najlepiej w protokole wpisać rodzaj tych usterek i termin do którego developer to naprawi. Jeśli są to istotne usterki nie należy odbierać mieszkania bowiem istnieje ryzyko, że będzie trudno wyegzekwować ich naprawę od developera w szybkim czasie bądź w ogóle. Ważne by usterki zostały naprawione przed aktem przeniesienia własności.

Usterka po rękojmi

Pytanie
Czy jeśli zgłoszę usterkę po okresie rękojmi a która pojawiła się w okresie jej trwania developer musi ją uznać i naprawić?

                                                                                                                           Magda S.

Odpowiedź
Jeśli usterka o której Pani wspomina była zgłaszana do developera w okresie trwania rękojmi. Niezależnie czy developer podjął się jej naprawy czy też nie i ta sama usterka pojawiła się po okresie rękojmi jak najbardziej developer musi ją naprawić. Nie ma znaczenia, że rękojmia Pani już nie obowiązuje, bo wiem wystąpienie jej nastąpiło w trakcie trwania rękojmi.

 

Pękające ściany

Pytanie
W mieszkaniu kupionym od developera pękają ściany kiedy najlepiej zgłaszać usterkę natychmiast czy poczekać bo i tak przez jakiś czas budynek będzie pracował i mogą powstawać kolejne rysy?

                                                                                                                                     Ewa W.

Odpowiedź
Wszystko zależy od tego jak duże są to pęknięcia. Jeśli są one niewielkie to rzeczywiście lepiej poczekać bo może się okazać, że w ciągu kilku lat  pojawi się ich więcej i będziemy narażeni na kilka remontów które i tak nie przyniosą zamierzonego efektu. Ważne by usterka została zgłoszona w okresie rękojmi.

Pakiet większościowy

Pytanie
Kupiłem mieszkanie na osiedlu na którym powstaje kilkanaście bloków mój jest pierwszy, powstaje też plac zabaw ale developer zabrania z niego korzystać mimo iż płacimy opłaty za użytkowanie czy jest to możliwe?

                                                                                                                                 Marek M.

Odpowiedź
Niestety tak, jeśli nabył Pan udział w gruncie a pakiet większościowy posiada jeszcze developer to on zarządza nieruchomością wspólną i do czasu przeniesienia własności na większość mieszkańców to on będzie decydował o sposobie korzystania z placu zabaw.

 

Ubezpieczenie pomostowe

Pytanie
Co jest warunkiem zaprzestania płacenia ubezpieczenia pomostowego wpis hipoteki czy złożenie wniosku o ten wpis?

                                                                                                                       Wojtek K.

Odpowiedź
Wszystko zależy od warunków kredytowych ustalonych w umowie kredytowej. Na ogół banki zaprzestają naliczać ubezpieczenie pomostowe od momentu dokonania się wpisu o hipotece. Choć w praktyce spotyka się sytuację, że jest to moment złożenia wniosku więc wszystko jest kwestią negocjacji z bankiem.